Authority in the classroom: Perception secondary school teachers in Córdoba (Argentina)

Main Article Content

Claudia Daniela Giacobbe

Abstract

In educational institutions midlevel city of Córdoba is manifested as a recurring problem the apparent impossibility of building common meanings of the teaching authority, which seems evident in the malaise that often denounces educators. In this paper we present the product of research conducted during school cycles 2013 and 2014 in two public high schools of state management of the city of Córdoba. The objective was to know the opinions, beliefs and values (representations) of teachers on the authority they hold and exercise in the classroom. We will present here the results of classroom observations and interviews with teachers. Our exploration allows us to see that the authority is a historical link which is linked to the existence of a hierarchical structure related to institutionalized systems that are constantly changing in the process of construction of social reality. In this sense, we dare to venture that the authority link teacher-students is not dying: representations around him could be in the process of transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Giacobbe, C. D. (2017). Authority in the classroom: Perception secondary school teachers in Córdoba (Argentina). Cuestiones De Sociología, (15), e016. Retrieved from https://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSe016
Section
Artículos
Author Biography

Claudia Daniela Giacobbe, Universidad Blas Pascal Universidad Nacional de Córdoba

Claudia Daniela Giacobbe, Licenciada en Sociología, UNCuyo. Magister en Ciencias Sociales, UNC. Profesora Universidad Blas Pascal y Universidad Nacional de Córdoba. Integrante del proyecto de investigación   "La inclusión educativa en el nivel secundario. Análisis de significaciones, políticas y  prácticas institucionales en dos escuelas de gestión estatal de la ciudad de Córdoba" (Secyt). Correo electrónico: claudiagiacobbe@gmail.com

References

Alliaud, A. y Antelo, E. (2009). Iniciarse a la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. En Revista de curriculum y formación del profesorado, [13(1)]. Recuperado el 30 de enero de 2017 de: https://www.ugr.es/~recfpro/rev131ART6.pdf

Berger, P. y Luckmann, T. (1997). Modernidad, Pluralismo y Crisis de Sentido. Barcelona: Paidós.

Berger, P. y Luckmann, T. (2006). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Brigido, A. M. (2006). Sociología de la educación. Córdoba: Brujas.

Diker, G. (2007, marzo). ¿Es posible una educación sin autoridad?: una mirada sobre el problema de la autoridad en la educación escolar de adolescentes y jóvenes. En Revista Digital 12ntes, [11], Año 2. Recuperado el 10 de febrero de 2016 de: www.12ntes.com.ar

Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada

Dubet, F. y Martuccelli, D. (2006). El declive de la institución. Barcelona: Gedisa.

Durkheim, E. (1967). De la división del trabajo social. Buenos Aires: Shapire.

Gallo, P. (2006, noviembre). De cómo se construye la autoridad. Políticas, representaciones, prácticas y discursos en escuelas primarias de Tandil (1945-1983). En Cuadernos de Educación, [4], Año IV. Centro de investigaciones “María Saleme de Burnichon”. FFH/ UNC. Córdoba, pp. 135-146.

Gallo, P. (2011). Respeto y autoridad en el espacio escolar. Mutaciones y supervivencias de sus valores constitutivos. Buenos Aires: Libros de la Araucaria.

Lionetti, L., Gallo, P. y Noel, G. (2005). La construcción de las relaciones de autoridad en el sistema educativo. Documento de trabajo. Programa Cultura y violencia. Buenos Aires: FLACSO, pp. 36-80.

Pierella, M. P. (2009, marzo). Breves notas sobre nuestra historia reciente. En Rev. El Monitor de la Educación, [20], 32-33.

Sennett, R. (2003). El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Barcelona: Anagrama.

Tallone, Alicia. (2011). Las transformaciones de la autoridad docente, en busca de una nueva legitimidad. En Revista de Educación [on line], 127. 115-135. Recuperado el 10 de febrero de 2016 de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2011/re2011_06.pdf

Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.

Tenti Fanfani, E. (2004). Viejas y nuevas formas de autoridad docente. En Revista Todavía, [7] [on line]. Buenos Aires: Fundación Osde, Argentina. Recuperado el 30 de enero de 2017 de: http://blogs.unlp.edu.ar/pec/files/2014/11/Tenti-Fanfani-Viejas-y-nuevas-formas-de-autoridad-docente.pdf

Vasilachis De Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I – Los problemas teóricos epistemológicos. Buenos Aires: CEAL.

Vassiliades, A. (2011). Posiciones docentes frente a la desigualdad educativa: disputas y tramas de sentido en torno de las regulaciones del trabajo de enseñar en Revista del iice, [30]. Buenos Aires: Instituto de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 77-92. Recuperado el 30 de enero de 2017 de: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/viewFile/148/110

Weber, M. (1984). Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.

Zamora Poblete, G. y Zerón Rodríguez, A. (2009). Sentido de la autoridad pedagógica actual. Una mirada desde las experiencias docentes. En Rev. Estudios Pedagógicos XXXV, [1] [on-line], 171-180. Recuperado el 10 de febrero de 2016 de: www.mingaonline.uach.d/pdf/estped/v35n1/art10.pdf