The work in audiovisual production in the age of platforms. Accommodations, tensions and new challenges in post-pandemic Argentina

Main Article Content

Maria Noel Bulloni

Abstract

The article deals with the emergence and recent evolution of streaming platforms in the Argentine audiovisual industry. In particular, the article questions the consequences of this phenomenon on working conditions in the local content production and on the positions, adaptations and tensions that the workers that make it go through. The methodological strategy used prioritizes the qualitative perspective and is based on the analysis of documentary sources and in-depth interviews. The analysis presented reveals that audiovisual streaming platforms currently have beneficial effects on employment levels in Argentine content production and that they even revitalize the influence of collective organization in the regulation of working conditions. Likewise, it is highlighted that the actors of local production are linked in a subordinate way with these global players in the framework of a complex labor process that in certain aspects deepens the traditional asymmetries of the international division of audiovisual work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bulloni, M. N. (2024). The work in audiovisual production in the age of platforms. Accommodations, tensions and new challenges in post-pandemic Argentina. Cuestiones De Sociología, (29), e164. https://doi.org/10.24215/23468904e164
Section
Artículos

References

Baladron, M. y Rivero, E. (2018). Regulación de servicios de video a demanda en América Latina. AVATARES de la Comunicación y la Cultura, 16. Recuperado a partir de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/avatares/article/view/4898/4031

Bulloni, M. N. (2010). El detrás de cámara de la producción audiovisual: un calidoscopio de nuevas y viejas formas de regulación. Sociología del Trabajo, Revista Cuatrimestral de Empleo, Trabajo y Sociedad, 68, 27-49.

Bulloni, M. N. (2014). Redes productivas, proyectos y formas flexibles de trabajo. Un estudio en el sector de producción de cine publicitario de la ciudad de Buenos Aires. Estudios del Trabajo. Revista de la Asociación Argentina de Especialistas en Estudios del Trabajo, 46, 86-112.

Bulloni, M. N. (2017a). Trabajo audiovisual: tercerización e inestabilidad. Regulaciones y respuestas sindicales. Revista de Ciencias Sociales, 30(40), 109-128. Recuperado a partir de: http://www.scielo.edu.uy/pdf/rcs/v30n40/v30n40a06.pdf

Bulloni, M. N. (2017b). Fragmentación productiva y regulación del trabajo en la producción audiovisual argentina. Tendencias sectoriales en contextos de internacionalización. Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, 22(36), 45-64. Recuperado a partir de: file:///C:/Users/mnbul/Downloads/285-Texto%20del%20art%C3%ADculo-439-1-10-20180421.pdf

Bulloni, M. N. (2020). Precariedad del trabajo en los campos de las artes y la cultura: sus contradicciones, heterogeneidades y desigualdades. Un abordaje de la industria audiovisual argentina. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(8). Recuperado a partir de: http://www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/737/585

Bulloni, M. N. y Pontoni, G. (2019). Respuestas y desafíos sindicales frente a la tercerización y la flexibilización laboral. Un análisis en el sector de producción de contenidos para TV en argentina (2011-2018). Revista de Teoria Jurídica Contemporânea, Revista del Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 4(2), 110-143. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.21875/tjc.v4i2.24345

Bulloni, M. N. (Coord.), Del Bono, A., Vocos, F., Cabrera, N. y Borroni, C. (2022). El sector audiovisual y del espectáculo en vivo ante la pandemia. Un estudio sobre los impactos en el trabajo y las respuestas sindicales en ocho países de América. Colección #MétodoCITRA, 10. CABA: CITRA. Recuperado de: https://citra.org.ar/publicaciones/metodo-citra-vol-10/

BB (2022). BB Book 2022. Plataformas de streaming y televisión. Recuperado de: https://bb.vision/bb-book-2022/ (acceso el 10 de agosto de 2022)

Carboni, O. (en prensa). El mercado de los servicios OTT audiovisuales argentinos: evolución y desarrollo. Revista Signo y Pensamiento, 81.

Castillo, J. J. (Dir.) (2005). El trabajo recobrado. Una evaluación de trabajo realmente existente en España. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Castillo, J. J. (2007). El trabajo fluido en la sociedad de la información: organización y división del trabajo en las fábricas del software. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Davis, Ch. y Kaye, J. (2010). International Production Outsourcing and the Development of Indigenous Film and Television Capabilities: the Case of Canada. En G. Elmer et al. (eds.), Locating Migrating Media (pp. 57-78). Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield.

Del Bono, A. (2006). Deslocalización extraterritorial de empleos del sector servicios. Sentidos y transformaciones del trabajo. Sociología del Trabajo, 56, 3-32.

Del Bono, A. y Bulloni, M. N. (2019). Trabajo y acción sindical en redes globales de servicios. Una mirada desde Argentina (2003-2015). Revista Trabajo y Sociedad, 32, 103-123. Recuperado a partir de https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/32%20DEL%20BONO%20ANDREA%20y%20BULLONI%20%20Accion%20SIndical.pdf

Ermida Uriarte, O. (2010). Deslocalización, globalización y relaciones laborales. Relaciones Laborales, 21, 39-59.

Guevara Villalobos, O. (2019). Flexibilidad laboral en tiempos de distribución digital. Los desarrolladores de videojuegos independientes y sus malestares. En R. Antunes, et al.(coords.), Trabajo y capitalismo: relaciones y colisiones sociales (pp. 71-94). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo.

Horassandjian, J. (2021). Digitalización en la industria audiovisual: ¿Qué horizonte depara el creciente poder de las plataformas OTT en América Latina? Perspectivas. Revista de Ciencias Sociales, 6(11), 301-312. https://doi.org/10.35305/prcs.vi11.453

INDEC-Sinca (2022). Cuenta satélite de cultura. Valor agregado bruto, comercio exterior, puestos de trabajo, generación del ingreso y consumo privado cultural. Año 2021. Cuentas nacionales, 6(15). Recuperado a partir de: https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/csc_08_22EEA96416ED.pdf

Luengo, F. (2010). Las deslocalizaciones Internacionales. Una visión desde la economía crítica. Cuadernos de Relaciones Laborales, 28(1), 87-130.

Mastrini, G. y Krakowiak, F. (2021). Netflix en Argentina: expansión acelerada y producción local escasa. Comunicación y Sociedad, 18, 1-23. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7915

Messuti, P. (2018). Políticas públicas y diversidad audiovisual en la Argentina. RevCom, 7, 129-144. Recuperado a partir de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revcom/article/view/5058

Miller, T. (2018). El trabajo cultural. Barcelona: Gedisa.

Scott, A. y Pope, N. (2007). Hollywood, Vancouver, and the world: Employment relocation and the emergence of satellite production centers in the motion picture industry. Environment and Planning, 39, 1364-1381. https://doi.org/10.1068/a38215

Sinca (2023). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2013/2023. Resultados provisorios mayo 2023. Recuperado a partir de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2023/05/encc2023_informe_preliminar.pdf

Siri, L. (2015). El rol de Netflix en el ecosistema de medios y telecomunicaciones: ¿El fin de la televisión y del cine? Hipertextos, 3(5), 47-109. Recuperado a partir de http://revistahipertextos.org/wp-content/uploads/2016/11/El-rol-de-Netflix-en-el-ecosistema-de-medios-y-telecomunicaciones.-Siri.pdf

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra.

Vasilachis, I. (Coord.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Zuazo, N. (2018). Los dueños de Internet. Cómo nos dominan los gigantes de la tecnología y qué hacer para cambiarlo. Buenos Aires: Debate.